Groot-Brittannië  -  periode 14   -  27 juli - 30 juli

zondag 27 juli - Fortrose/Chanonry Point - Grantown on Spey

Vandaag onze laatste dag bij de dolfijnen. Het komt traag op gang, althans de dolfijnen, de regen komt heel goed op gang en het komt met bakken tegelijk naar beneden. En toch blijven we kijken. Co zit lekker bij iemand onder een grote visparaplu, boven waar ik ook altijd sta met de telescoop.

Tegen 11uur wordt het droog en later zelfs heerlijk zonnig, dus de korte broek gaat weer aan. Ik zeg tegen Co: zullen we zo gaan maar Co zegt, nog eventjes.  :-)  Dat zegt-ie vaker hoor, je weet het maar nooit he, zo kun je de plaat van je leven mis lopen.

Co heeft vanmorgen zijn tweede ‘bridge’ met drie dolfijnen geschoten en is helemaal in zijn sas.

Op de rechter foto kun je goed zien hoe dichtbij ze soms zijn

Na de middag komt er een grote tanker de Moray Firth opvaren met best wel veel gang. Mal en Jan, ervaren dolfijnenspotters, geven aan dat dit een spektakel op kan gaan leveren. En dat is ook zo. Ik stel de telescoop in en met het laatste beetje prik in de accu film ik de tocht van de boot. En inderdaad het is een spektakel, de dolfijnen zwemmen het hele stuk voor de boot uit met in het begin hoge breachings, niet prachtig om te zien maar skitterend!!!! Dit is een hele leuke afsluiting van een heerlijke week bij de dolfijnen.

We zitten nog lekker in het zonnetje na te genieten van al het moois dat we vanmorgen hebben gezien en we kijken naar de mensen en de paar dolfijnen die nog langs zwemmen. Samen met Mal en Jan, twee Engelsen die dit jaar 3x twee weken hier geweest zijn, ze staan de hele week met hun camper naast ons, het zijn dus feitelijk onze buren.

Het is wel grappig want als mensen aan komen lopen en ze zien een dolfijn zwemmen dan roepen ze oh en ah en gaan gelijk sneller lopen. Deden wij ook in het begin hoor dus dat is niet zo vreemd. Het is ook zo leuk om ze in het echie te zien.

In de verte bij Inverness regent het

Het weer kan erg verschillen, alle drie de foto’s zijn gemaakt op dezelfde dag. Rechts, met Mal en Jan (spreek uit Djen) op de foto.

het is gewoon onwijs mooi, zulke wolkenluchten

Om 15uur zijn we dan toch gaan rijden, we hebben nog een plek opgekregen van Mal waar eventueel Osprey’s te spotten zijn, een Osprey is een visarend. Dat is 123km zuidelijker dan waar we nu zijn, met een omweg dan.

Onderweg genieten we wederom van de prachtige wolkenluchten. We rijden naar Grantown on Spey en vinden bij het museum in het dorp een openbaar toiletgebouw. (N 57°19’56.86”, W 003°36’19.2”)Daar vullen we het water aan en gaan effe lekker douchen.

Grantown on Spey, parkeerplaats bij school, bij museum in het dorp is een toiletgebouw en drinkwater, geen kosten: N 57°19’50.5”, W 003°36’15.1”

maandag 28 juli - Grantown on Spey - Pitlochry

Het was weer een rustig plekje en voordat we wegreden hebben we bij het museum weer even de watertank aangevuld.

Daarna zijn we naar Kincraig gereden, we hebben van Mal en Jan een plek opgegeven gekregen waar een osprey - visarend een nest heeft, dat van redelijk dichtbij te zien is.

midden: een visarend en rechts zit-ie in de verte op de boom met rechts voorin het nest

Het meer met links het eiland met het arendsnest, een prachtig spiegelmeer

Daar aangekomen komt er terwijl wij er thee drinken een local aan met een verrekijker dus we vragen aan hem waar het nest is. Hij komt er ook net naar kijken dus hij wijst het aan. Het nest is op dit moment leeg maar er zit een volwassen visarend in de boom erachter op wacht. De local geeft aan dat er drie jongen in zitten maar dat het goed kan zijn dat een van de ouders met de jonkies op stap is om ze te leren jagen.

Coordinaten van het arendsnest: N 57°07’29.0”, W 003°55’29.0”. Als je er bent ga je door het hekje en loop je rechts voorbij het bankje. Als je dan naar links over het water uitkijkt zie je in de verte een paar dode hoge boomstaken, iets naar beneden zie je een groot arendsnest.

Er komt nog een andere vrouw en die laat Co wat foto’s zien van hout sculpturen die daar in de buurt te vinden zijn. Daar gaan we heen, het ziet er wel mooi uit op de foto’s.

Het is inderdaad vrij apart allemaal. Hij heeft in dode boomstammen een aantal gezichten uitgesneden, vaak staat er een verklaring bij. De maker is Frank Bruce. Het is een wandeling door het bos langs 12 beelden bij Feshiebridge.

tweede foto: de wandelaar, de hand op de wandelstok en de 3e foto, links is de wandelstok en rechts de benen

De beste man is ook wel een beetje een doemdenker, er staan best wel wat agressieve beelden bij, maar het is wel kunstig allemaal

Dan rijden we nog naar een punt die de local had aangegeven waar een mooie omgeving is met 4 meertjes. Er gaat een wandeling van 2,5km en die gaan we doen. Het is lekker wandelen in het zonnetje. Onderweg zien we nog wat mooie boomstammetjes, kleine kunstwerkjes op zich.

kunstwerkjes van moeder natuur

Dan rijden we terug naar Kincraig om nog eens bij het arendsnest te kijken. We lopen er nog dichter naar toe langs de oever van het meer en hebben goed zicht naar het nest. Er komen juist twee visarenden aan vliegen. Ze landen even op het nest en meteen hoor je gepiep van de jongen. Later vliegen ze weer weg maar eentje keert er terug om toezicht te houden. De camper van Mal en Jan staat op de parkeerplaats als we er aankomen. Bij terugkomst schrijf ik een briefje voor Mal en Jan om ze nogmaals te bedanken voor de tip. Als ik het tussen de ruitenwissers wil doen blijkt Jan in de camper te zijn. Ze komt naar buiten en we praten nog eventjes, dan rijden wij verder.

We willen naar Anstruther om daar naar May Island te varen. Dat is een vogeleiland waar bijzonder veel vogels zitten, alsook puffins, die kekke vogels met hun oranje snavel en oranje pootjes. Het is te ver rijden voor vandaag dus we zoeken onderweg weer naar een overnachtingsplek.

We komen door Pitlochry en besluiten om daar eens te kijken voor internet. We strijken neer op het terras van het fisher hotel en besluiten daar te eten. We nemen een stoofpotje en genieten van het snelle internet. toegangsode: 1234567890, coordinaten: N 56°42’11.9”, W 003°44’04.5”

We bereiken niet veel mensen via FaceTime maar kunnen wel even met mijn broertje facetimen om hem te feliciteren met zijn verjaardag.

Als ik de site bijgewerkt hebt en nog even aan het nagenieten ben van de dolfijnenfoto’s komt de serveerster bij onze tafel, ik laat haar wat foto’s zien en wat blijkt, ze is gek van dolfijnen en heeft zelfs een tatoeage van een dolfijn op haar arm. Ze weet helemaal niet van de plek bij Chanonry point af. Ik zend haar een mail met de gegevens, en ze gaat er zeker heen, ze is helemaal enthousiast.

We hebben de camper bij de kerk geparkeerd en besluiten om daar te overnachten.

Pitlochry, parkeerplaats achter de kerk, geen voorzieningen, geen kosten: N 56°42’15.2”, W 003°43’57.0”

dinsdag 29 juli - Pitlochry - Craighead

Vandaag dus op naar Anstruther, kijken of we met de boot van 14.15uur mee kunnen. Daar moet je geluk mee hebben want er kunnen 10 mensen op de Osprey Rib (een opblaasbare boot) en dan is het een half uur varen naar May Island / Isle of Mey.

rechter foto: heeft u telefoon? Ja hoor.

We rijden regelmatig door leuke dorpjes met mooie oude huizen, vaak zijn er ook mooie fleurige hanging baskets. We rijden weer over een hoogvlakte, zo’n 462 meter boven zeeniveau, met mooie uitzichten.

Op eens zien we een hertje in de berm, die wil graag naar zijn maatje toe aan de andere kant van de afrastering maar hij raakt in paniek van onze camper en gaat op de loop. Hij steekt een paar keer de weg over.

Als we verder rijden zien we opeens in een grasland weer een hertje, een grijze deze keer. Hij gaat direct op de vlucht, we stoppen en zien achter in het land tegen de bomenrij een roedeltje reeën met jonkies, bambies zeg maar. We zetten de auto zo krap mogelijk neer en gaan met de telescoop het eens rustig bekijken, grappig hoor.

de kleintjes liggen lekker uit te buiken terwijl de moeders rustig door grazen

in het midden aardbeien kassen, verder is het een grote graanschuur waar we tussendoor rijden

We komen door St. Andrews en dat is wel een leuk plaatsje om eens te bezoeken, nu hebben we min of meer haast om op tijd bij de boot te zijn.

Om 13.45uur komen we aan in Anstruther en we rijden door naar de haven. Bij het houten ticket kantoortje is het druk en er ligt een grotere boot, de May Princess voor de kade te wachten met een groep mensen ervoor. Ik stap uit om eens te horen hoe of wat. N 56°13’18.41”, W 002°41’50.42”

Deze boot en die van morgen is vol, donderdagmorgen om 8.45uur is er plaats om naar het eiland te varen en daar ook een ‘landing’ te doen, oftewel dat je er af mag om op het eiland rond te wandelen, dat is dan zo’n 2 a 3 uur. Met de Osprey Rib is het een half uur varen, met de May Princess een uur. Dus al met al ben je zo’n 4 a 5 uur onderweg.

Ik boek voor donderdag ochtend dus tot dan gaan we zoet brengen. Dat is dan een mooie gelegenheid om St Andrews te bezoeken.

de Osprey Rib, de boot waarmee we donderdag naar May Island varen, allemaal keurig in het ‘pak’

in de achtergrond Isle of Mey

Het vogeleiland

We wandelen wat door Anstruther, wat er ook wel grappig uitziet. Daarna rijden we verder naar het oosten op zoek naar een plek voor de nacht. Op de kaart zie ik helemaal in het oosten een vuurtoren staan bij Craighead, dat lijkt me wel wat, er gaat een kleine witte weg naar toe. Zo gezegd, zo gedaan, we rijden op een gegeven moment via een klein pad dwars over de golfbaan en moeten zelfs even stoppen omdat er iemand afslaat. We vinden een plekje langs de weg in een inham. Er ligt een rots voor de kust in het water waarop allemaal vogels zitten. De telescoop komt er weer bij en Co is lekker aan het koekeloeren en maakt wat foto’s en filmpjes, alvast warmdraaien voor donderdag.

Uitzicht vanuit de camper op de vogelrots

Craighead, langs de weg naar de vuurtoren, geen voorzieningen, geen kosten: N 56°16’49.5”, W 002°35’21.7”

woensdag 30 juli - Craighead - Anstruther/East End

We hadden weer een prachtige plek uitgekozen, lekker rustig. Vanmorgen heeft Co zich vermaakt met het observeren van de aanwezige vogels. Een meeuw was lekker krabbetjes aan het verschalken in ondiep water, ook liep er een vogel rond tussen het zeewier, hij had dezelfde kleuren dus je zag hem zowat niet. Ik heb een begin gemaakt met de montage van de dolfijnen filmpjes.

Na de middag zijn we naar St. Andrews gereden, op de heenweg kwamen we er doorheen en wat we toen zagen sprak ons wel aan. Nu van dichtbij viel het erg mee.  :-)  Het was in vroeger tijden vast een rijke plaats, veel monumentale huizen gebouwd met een warme kleur steen. We hebben in een kaaswinkeltje rauwmelkse kaasjes gekocht, lekker.

Er was nog een ruïne van een kathedraal en een groot, oud kerkhof. Toen we naar de uitgang liepen waren er twee Chinese jongens elkaar aan het fotograferen, en zoals we al vaker gedaan hebben, we gingen ieder aan een kant van de jongen staan. Hij vatte het prima op en sloeg met een big smile zijn armen om onze schouders. Zo zullen we op heel wat foto’s staan, we worden nog wereldberoemd.

We doen nog een lekker kopje thee en de theepotjes hebben een echte theemuts

Eind van de middag zijn weer terug gereden naar Anstruther om daar een plekje te zoeken voor de nacht. We hebben op de kaart een doodlopende weg gezien, East End en willen daar wel eens eventjes een kijkje nemen. We moeten in het dorp een smalle straat in met aan weerszijde auto’s, dat gaat hem niet worden. We hebben ons in Spanje al eens bijna vast gereden dus we keren de camper en zoeken een andere route. Die gaat over een onverhard pad met grote kuilen, dwars over een camping. We doen net of ons neus bloed en hobbelen verder en zien beneden ons een parkeerplaats. Eerst rijden we naar het einde, daar staat een bordje ‘no overnight parking’. Maar in het begin van de parkeerplaats staat niet zo’n bordje dus daar zetten we hem neer, we weten van niks, onze naam is haas, het mag totdat het niet mag, dan pas trekken we plan B uit de kast.

In de verte zien we de Osprey Rib gaan, de boot die we morgen nemen naar het eiland

Morgen op tijd uit de veren voor onze boottrip naar Island of Mey, we hebben er zin in.

Anstruther, parkeerplaats East End, toiletgebouw, geen kosten: N 56°13’42.9”, W 002°40’47.4”